SKOLESTART - Slipp barna løs med matstart.no

I 2014 siden lanserte vi et eget nettsted for barn. Vi visste at barn elsker å delta i matlagingen, men at mange foreldre kvier seg for å la dem få komme til. Nettstedet skulle være et eget matunivers hvor både foreldre og barn skulle kunne føle seg sikre på at med disse oppskriftene var det trygt å lage mat.

Målgruppen var barn i alderen 9- 12 år og oppskriftene var rikt illustrert, trinnvis forklart og fylt med mat og glede. Gjennom skolestartkampanjen i 2015 ønsket vi å fremheve MatStart, for å kunne nå enda flere.

Mål

Hovedmålet med kampanjen var å gjøre så mange barn og foreldre som mulig kjent med nettsiden. Vi ville fortelle om de enkle, gode oppskriftene og om de ulike kategoriene: etter skoletid, middag og kos. Ikke minst ville vi vise hvordan matstart.no virket.

Kampanjen

Vi utviklet flere oppskrifter, særlig med tanke på at mange barn kommer sultne hjem til tomme hus. Vi utvidet kategorien etterskoletidmat med gode og sunne retter basert på råvarene svinekjøtt, kylling, egg og kjøttpålegg. I tillegg utviklet vi flere enkle hverdagsoppskrifter under kategorien middag.

Uttak

For å vise hvor lett det er å lage mat og hvordan nettsiden fungerer, bygget vi videre på filmene fra sist år og la til egne sitater fra kommentarfeltet på nettsiden.

Budskapet var: «Titusenvis av barn er allerede i gang. Slipp barna løs på kjøkkenet med matstart.no. Nettstedet for barn som liker å lage mat».

Vi inngikk et samarbeid med fire av Norges mest populære matbloggere og ba dem om å teste ut nettsiden sammen med egne barn. Resultatet ble fire personlige opplevelser, formidlet på en begeistret, positiv og inspirerende måte. Bloggerne har hatt over 15.000 lesere av sine blogginnlegg om MatStart.

Vi hadde et stort trykk på digital annonsering, i tillegg til at vi gjennom hele perioden var aktive i egne kanaler som matprat.no, facebook, Instagram og i MatPrat Informerer.

Kampanjen resulterte i et langt innslag i «God morgen Norge» på TV 2 den 8. september. Tema for innslaget var MatStart i forbindelse med skolestart-kampanjen. Vi fikk mye god omtale og sendingen ble avsluttet med et nesten 10 minutters segment hvor programlederen avsluttet ved å si at MatStart var det beste hun hadde sett på nett på lenge.

Skolestart uke 34-37

• Bærende ide: Endelig hverdag
  • Kategorier: MatStart og Familien

Skolestart/Barnas

74 % oppgir at de synes budskapet i reklamen på TV er lett å forstå.

44 % svarer at de synes TV-filmen var Relevant.

36 % oppgir at de får lyst å bruke matoppskrifter fra matstart.no når de ser TV-filmen.

51 % svarer at kampanjen påvirker det generelle inntrykket deres av MatPrat på en positiv måte.

Antall økter (besøkende) øker med 30 % i kampanjeperioden, sammenliknet med samme periode i 2014.