MatStart – et eget nettsted for barn som vil lage mat

Matstart.no er et nettsted med oppskrifter spesielt tilrettelagt for barn, der matglede og mestringsfølelse står i sentrum.

Til skolestart i 2014 lanserte vi matstart.no, som er blitt flittig brukt av vår unge målgruppe (9 -12-år). Bakgrunnen for utviklingen av et eget nettsted for barn, var at vi registrerte at matkunnskapen hos den yngre generasjonen var synkende. Som opplysningskontor har vi et ansvar for å formidle grunnkunnskaper om mat og matlaging. Våre analyser viste at barn hadde lyst til å lage mat, men at mange foreldre vegret seg for å la barna slippe til fordi de var redd for søl og rot, og for at barna skulle skade seg på skarpe og spisse redskaper, samt det at det tar for lang tid. Det positive er at barna selv ønsket å lage mat. Ved kjøkkenbenken får barna kjennskap til ulike råvarer, smaker og lukter, og får utviklet kjærlighet til mat og matlaging – en kunnskap de vil ha nytte og glede av hele resten av livet. Smakspreferanser er avgjørende for hvilke kostholdsvaner vi har både i barndommen og videre i livet.

Vårt mål med MatStart var å kunne tilby barnefamiliene en hjelpende hånd gjennom å lære barna å lage mat og å få dem inn på kjøkkenet. Mestringsfølelse og stolthet er i fokus. Vi ønsker å skape matglede, gode matvaner og å øke matkompetansen blant barn og unge. På matstart.no har vi fokus på ulike råvarer og smaker, og på å skape positive assossiasjoner, nysgjerrighet og gode minner knyttet til maten. Med et bredt utvalg av oppskrifter kan de ta større del i å bestemme hva de skal lage, da øker også sjansene for at de smaker på mer. Dette er viktig fordi man i barneårene trenger et variert kosthold med nok næringsstoffer, for å fremme en normal utvikling og vekst.

Innovasjon og nytenking

En viktig del av arbeidet med å utvikle siden var å anskaffe kunnskaper om barns ferdigheter på kjøkkenet. Det var også et ønske om å kommunisere på en enkel måte som var inspirerende og leken. Vi har gjennomført tester der vi har sett på hvordan barn oppfatter oppskrifter og takler utfordringer på kjøkkenet. Oppskriftene på matstart.no er grundig gjennomarbeidet, testet og tilrettelagt. Matsiden er lagt opp enkelt og pedagogisk, slik at barn skal kunne lykkes og for at foreldrene skal kunne føle seg trygge. Det er lagt vekt på hygiene og gode kjøkkenvaner via påminnelser om å vaske hendene før man setter i gang, samt å rydde etter seg når man er ferdig. Smarte tips og triks dukker opp underveis. Det gjør også påminnelser om å skru av den varme stekeplaten, eller å ta tiden hvis man har noe i ovnen.

Tilrettelagt

Alle stegene i oppskriftene er vist med bilder der matlagingen er i fokus. Tekstene er korte og det er enkelt å navigere seg rundt på sidene både med PC, mobil og nettbrett. Hver rett er illustrert med forskjellige symboler på hva som trengs, både av ingredienser og kjøkkenredskaper. Oppskriftene er tilpasset ferdighetsnivået ved at brukerne kan huke av for hva de mestrer, og får lov til å bruke i kjøkkenet på egenhånd, som skarp kniv, kokeplate osv. Antall kokkeluer signaliserer vanskelighetsgraden.

Matstart.no har blitt det møtestedet for matglade og kunnskapssøkende barn som vi håpet på, og kommentarene som brukerne legger igjen under oppskriftene tyder på et stort engasjement. Oppskriftene følger MatPrat sine fokusperioder gjennom året. I 2015 ble det produsert over 60 nye oppskrifter til matstart.no, og vi lagde også en helt ny frokost-kategori. I tillegg hadde vi fokus på etter skoletid-retter, som barn trygt kan lage på egen hånd. Målgruppen for MatStart er barn i alderen hvor man begynner å gå hjem alene etter skolen. Det er viktig med gode og sunne alternativer når man kommer sulten hjem og det er lenge til middag. Vi ønsker at stadig flere barnefamilier skal oppdage og ha nytte av matstart.no, og kommer til å fortsette å ha fokus på matkompetansen blant barn og unge

Noen av de mest besøkte rettene på MatStart i 2015:

Noen kommentarer fra brukerne:

Havrepannekaker:

Stian, 9 år: Jeg spiste pannekakene for et minut siden og de var super!!!😺

Amanda, 10 år: Det var KJEMMMMMMMMMMMPE GODT😋😊😉 Jeg har til og med lagd mange andre oppskrifter fra denne nettsiden😄Det var bare så godt😆😍

Omelettrull:

Maria, 11 år: Dette var den føste oppskriften jeg har laget på matstart, jeg er storfornøyd! Hele siden er perfekt!! Jeg elsker at det er så lett å lage oppskriften:-) Og hele tiden hadde jeg det gøy- glemte tiden faktisk! Skal ha den til skolen i morgen, gleder meg allerede:-D Anbefales på det fulleste.

Pitapizza:

Emilie, 9 år: Det er bra og la barn lage mat! Jeg elsker mat start.no det er veldig bra og lett

2 barns mor, voksen: Barna syntes det var spennende å lage selv, samt morsomt med så enkel og grei forklaring! Vi kommer definitivt til å prøve flere oppskrifter. Falt i smak!

Eggerøre:

Linn, 12 år: Den var kjempegod, jeg gleder meg til å komm hjem fra skolen i morgen! da skal jeg lage den igjen.