Jul- Norsk juleindeks

Julen står sterkt i Norge. Allerede i oktober var det en økning i antall søk etter julemat på matprat.no. Kampanjeperioden, med førjulstida, julehøytiden og nyttår er mangfoldig, både når det gjelder forbrukerbehov og råvarefokus.

Julen står sterkt i Norge. Allerede i oktober var det en økning i antall julesøk på matprat.no. Kampanjeperioden, med førjulstida, julehøytiden og nyttår er mangfoldig, både når det gjelder forbrukerbehov og råvarefokus.

Mål for kampanjen

Hovedmålet med julekampanjen var å ta eierskap til begrepet «Det du trenger å vite om julemat, når du trenger det». Samt bygge kjennskap til matprat.no som leverandør av inspirasjon, informasjon og kunnskap om julemat i førjulstiden.

Kampanjen

I desember 2015 målte vi julestemningen og presenterte den gjennom Norsk Juleindeks (http://norskjuleindeks.no). Basert på daglige spørre undersøkelser viste vi oppskrifter i tråd med stemningsnivået i befolkningen.

Norsk Juleindeks målte hvordan julestemningen i Norge utviklet seg igjennom kampanjeperioden. Det ble også målt hva som var med på å påvirke stemningen gjennom adventstiden. Analysebyrået Opinion gjennomførte daglige befolkningsundersøkelser, MatPrat analyserte interessen for julemat, Google leverte statistikk på søk, Retriever analyserte det redaksjonelle og sosiale mediebildet, mens Tidal analyserte trendene i musikkverden koblet opp mot kampanjeperioden.

Vi utviklet over hundre nye oppskrifter  med fra 1 til 100 prosent smak av jul. I tillegg til den tradisjonelle julematen. Uansett hvilken stemning forbrukene var i kunne de finne alt av oppskrifter til jul på matprat.no. Helt nytt i år var en egen «sharing-meny».

Uttak

Fra slutten av november og gjennom hele desember delte vi oppskrifter som speilet den faktiske julestemningen i Norge. Oppskriftene ble løftet frem på norskjuleindeks.no, på matprat.no, i sosiale medier og gjennom våre betalte kommunikasjonskanaler. Kampanjen fikk god oppmerksomhet i fortjente medier. Norges største radioprogram Nitimen og avisen Nationen meldte julestemningen i Norge fra dag til dag. Vi var på God Morgen Norge, NRK Østlandssendingen, Hallo P3, P4, og i Dagbladet, samt fagmedier og lokalmedier over hele landet.

I kampanjeperioden holdt vi åpent nettmøte alle hverdager. I tillegg til at vi var tilgengelige på Facebook for spørsmål om oppskrifter eller andre ting som omhandlet julematen.

Seks oppskriftsfilmer med enkle løsninger til førjulstiden ble vist på tv og i digitale flater. De klassiske juleheltene som ribbe, pinnekjøtt og kalkun fikk egne podcaster, slik at forbrukerne enkelt og underholdende ble guidet til det beste resultatet. På barnas matnettside MatStart fant man alt fra juleburger, til kokosmakroner samt flere nye oppskrifter både til skolemåltidet, middager og andre hyggestunder.

Jul uke 47-53

• Bærende ide: «Sammen skaper vi jul»
  • Kategorier: Rask, Familien, Gjest og Tradisjon

Uttak

24% oppgir at MatPrat har utpekt seg som leverandør av inspirasjon og kunnskap om norsk julemat i førjulstiden. Ingen konkurrenter er i nærheten av dette, godt.no er nærmest med 2% og TINE, Meny og Gilde med 1%.

Kampanjen genererte en samlet oppmerksomhet (som svarer de har sett denne reklamen) på 51 %.

38 % sier at TV-filmene inspirerte dem til å lage enkel julemat i førjulstiden.

46 % fikk lyst å bruke oppskrifter fra matprat.no etter å ha sett reklamen.

Over 3,3 millioner besøkende/økter på matprat.no i desember 2015. En økning på 40 %  i forhold til 2014.