Årets høydepunkter

2015 var et spennende år for MatPrat. Vi pangstartet året med vinterkampanjen vår, med fokus på kjappe hverdagsretter. Mange la merke til våre skråblikk på hverdagssituasjonene, med utfordringer som veibeskrivelser eller når minstejenta leker frisør på egen pannelugg. Så mange som 63% av de spurte, svarte at de hadde sett kampanjen. 50% svarte at de syntes filmene var morsomme, og det var hele 30% økning på visninger av kyllingoppskrifter i kampanjeperioden.

Besøk hos God morgen Norge, kåring av sølvfisk og Norsk Juleindeks. 2015 var et spennende og innholdsrikt år.

Året startet med en vinterkampanje som tok for seg kjappe hverdagsretter og hverdagsøyeblikk, som når minstejenta leker frisør på egen pannelugg. 63% av de vi spurte, svarte at de hadde sett kampanjen og 50% svarte at de syns filmene var morsomme. I kampanjeperioden var det en 30% økning i sidevisninger på kyllingoppskrifter.

Under årets vårkampanje lanserte vi vår første podcast. «Matprat fra MatPrat. Hør praten - lag maten med MatPrat». Serien ble videreført i 2015, og er også med videre inn i 2016. Her kan man lytte seg frem til hvordan man beiner ut et lammelår, steker en kalkun eller lager et perfekt scotch egg.

Sommerfilmen for TV, Norwexico, ble kåret til «sølvfisken» for juni, og var dermed en av kandidatene til «gullfisken». Selv om Norwexico slo godt an hos det norske folk var det høstfilmen med lam i verdensklasse som var årets største suksess, og 73% oppgav at de likte denne filmen.

Gullfisken er en årlig prisutdeling for reklamefilmer vist på kommersielle TV-kanaler i Norge.

I anledning skolestartkampanjen besøkte vi Wenche Andersens kjøkken på God morgen Norge. Vi hadde med oss MatStart-ambassadøren Anna Louise Gundersen Tronvold. Hun gav programlederen noen enkle og gode MatStart- tips. Segmentet ble avsluttet med følgende sitat fra Wenche Andersen «MatStart, det beste matnettstedet for barn jeg har sett på lenge».

Andre fredag i oktober markerte vi verdens eggdag. Egget inneholder proteiner av svært høy kvalitet, i tillegg til mange ulike vitaminer og mineraler. Derfor valgte vi å løfte egget fra et ernæringsfaglig perspektiv. Det ble utarbeidet en kampanjeside med artikler og oppskrifter som fremhevet eggets positive sider. Vi hadde aktiviteter på Facebook, i tillegg til bannerannonser i nettaviser. Slagordet for minikampanjen var «nobody puts egg in the corner». Kampanjesiden ble vist 17 512 ganger i løpet av kampanjeperioden.

Julekampanjen i 2015 ble noe litt utenom det vanlige. I nært samarbeid med Opinion, Google og Retriever introduserte vi Norsk Juleindeks, som sjekket julestemningen hos det norske folk. Fra den siste uken i november og til og med julaften foretok Opinion, på oppdrag fra oss, undersøkelser for å avdekke hva den reelle julestemningen i landet var. 200 tilfeldig utvalgte mennesker ble kontaktet hver dag og bedt om å svare på spørsmål for å avdekke stemningen deres. Dermed kunne vi tilpasse vårt tilbud av oppskrifter til den faktiske julestemningen i landet. 2. desember viste julestemningen 24 %, og vi frontet oppskriften på eggefrittata med juleskinke. 20. desember stod skinkestek på menyen da barometeret viste 74%. Kampanjen ga oss 267 fortjente medieomtaler i desember.

2015 var et spennende år på alle måter og vi gleder oss til å fortsette å utfordre oss selv, hverandre og våre interessenter i 2016.